وبلاگ

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی:

ماشین ظرفشویی به عنوان بخشی از لوازم آشپزخانه، عمل شست و شوی ظرف هارا سریعتر و آسانتر نموده است. اگر تصمیم به خرید ماشین ظرفشویی دارید انتخاب صحیح نوع دستگاه، ظرفیت، شکل ظاهری دستگاه و سایر ویژگی ها که با بودجه شما سازگار باشد مهم است.

انواع ماشین ظرفشویی:

ماشین های ظرفشویی در سه نوع دسته بندی در بازار موجود میباشند:

**ظرفیت ماشین های ظرفشویی با چینش آن تعیین میشود که در هر چینش یک بشقاب، یک پیاله، یک کاسه سوپ خوری، یک لیوان، یک استکان چای و نعلبکی، یک جفت قاشق و چنگال، یک ملاقه و یک کاسه متوسط قرار میگیرد.**

توکار:

ظرفشویی های توکار به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی در زیر اوپن یا سایر قسمت های آشپزخانه نصب شوند و محبوب ترین نوع ظرفشویی در حال حاضر میباشند. ظرفشویی های توکار به دلیل نیاز به دسترسی به لوله کشی اغلبا باید نزدیک به سینک ظرفشویی نصب شوند.

دستگاه های توکار در دو سایز استاندارد و فشرده در بازار موجود میباشند.

ماشین های با سایز استاندارد غالبا دارای ارتفاع 86 سانتی متر، پهنای 61 سانتی متری و عمق 71 سانتی میباشند که امکان 12 تا 16 مدل چینش ظروف را دارا هستند.

دستگاه های فشرده دارای 43 تا  45 سانتی متر پهنا، 56 تا 66 سانتی متر عمق و 81 تا 86 سانتی متر ارتفاع میباشند و میتوان بصورت 8 الی 10 مدل ظروفتان را در آن قرار دهید.

رومیزی:

ظرفشویی های رومیزی برای قرار گرفتن بر سطح اوپن یا سایر سطوح آشپزخانه طراحی شده اند. ابعاد این دستگاه اغلبا بصورت 50 تا 60 سانتی متر در پهنا، 55 تا 60 سانتی متر عمق و 63 تا 71 سانتی متر ارتفاع میباشد. آب مصرفی این دستگاه از اتصال به لوله آب سینک آشپزخانه تامین میشود و تخلیه آب نیز به لوله تخلیه سینک وارد میشود. دستگاه های رومیزی ظرفیت بین 6 تا 8 چینش را دارا میباشند.

قابل حمل:

دستگاه های قابل حمل گزینه مناسبی برای مستاجرین میباشد. ابعاد این نوع دستگاه غالبا بصورت: 50 تا 63 سانتی متر عرض،  68 تا 76 سانتی متر عمق و  86 تا 96 سانتی متر ارتفاع است. این نوع دستگاه مقداری از دستگاه رومیزی بزرگتر میباشد و بین 8 تا 12 چینش را پاسخگو خواهد بود. دستگاه های قابل حمل به گونه ای طراحی شده اند که در زمانی که مصرفی ندارند، انبار شوند. لازم به ذکر است که این دستگاه ها نیاز دسترسی به لوله آب همانند دستگاه رومیزی دارند.

نکاتی که در هنگام خرید دستگاه ظرفشویی باید به آنها توجه کنید:

گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب ماشین ظرفشویی در بازار وجود دارد؛ اگر هنوز از انتخاب خود اطمینان ندارید و مطمئن نیستید که به دنبال چه ویژگی هایی در دستگاه خود میباشید، در ادامه این متن به نکاتی اشاره میشود که خرید دستگاه را برای شما آسان و مطمئنتر میسازد.

شکل ظاهری:

ماشین های ظرفشویی در رنگ های سفید، مشکی، خاکستری، استیل، استیل مات، استیل مشکی و حتی رنگهای فانتزی نیز موجود میباشد. برخی دستگاه ها مانند استیل مات در برابر چربی و اثر انگشت روی سطح مقاومتر از سایر رنگ ها میباشند و نیاز چندانی به تمیز کردن روزانه ندارند. رنگ دستگاه شما ترجیحا باید با سایر دستگاه های آشپزخانه تان تطابق داشته باشد تا به آراستگی محیط افزوده شود.

صفحه نمایشگر و کنترل پنل دستگاه کجاست؟

صفحه نمایشگر اکثر دستگاه ها در قسمت جلویی درب دستگاه تعبیه شده اند؛ اما در برخی دستگاه ها این قسمت دستگاه در لبه بالایی درب قرار گرفته و هنگامی که درب دستگاه بسته میشود اثری از صفحه نمایشگر و کنترل پنل دیده نمیشود. این ویژگی کاملا بستگی به سلیقه مشتری در ظاهر دستگاه دارد، تنها مشکلی که وجود دارد این است که در میان چرخه شست و شو نمیتوانید زمان باقی مانده چرخه را بخوانید چراکه صفحه نمایشگر در زیر لبه بالایی دستگاه پنهان شده است.

اندازه و ظرفیت:

غالبا اندازه و ظرفیت یک دستگاه ظرفشویی با توجه به تعداد چینش های ممکن در یک دور شست و شو مشخص میشود. نیاز اکثر آشپزخانه ها با دستگاه سایز استاندارد برطرف میشود. برای آپارتمانها و خانه هایی با فضای محدود، دستگاه با اندازه فشرده مناسبتر خواهد بود.

جنس مخزن:

مخزن ماشین ظرفشویی از جنس استیل ضد زنگ یا پلاستیک میباشد. مخزن های استیل زنگ نمیزنند، ضد لکه هستندو بو نمیگیرند، سریعتر خشک میشوند و طول عمر بالاتری دارند. اما در عین حال از قیمت بالاتری نیز برخوردار میباشند. مخزن های پلاستیکی دارای طول عمر بالایی هستند ولی ضد لک نمیباشند و نسبت به لکه حساس اند. نمای ظاهری دستگاه مشخص نمیکند که آیا مخزن از جنس استیل است یا پلاستیک. توجه شود که جنس مخزن تاثیری در کیفیت شست و شوی ظروف ندارد.

میزان صدا:

شاخص صدا برای ماشین ظرفشویی “دسیبل” میباشد. اگر میزان آلودگی صوتی ناشی از دستگاه از 45 دسیبل کمتر باشد، دستگاه عملا بی صدا (سر و صدای بسیار کم) میباشد. میزان صدای بین 45 تا 50 دسیبل با میزان صدای بارش باران برابری میکند. میزان صدای بالاتر از 50 دسیبل مشابه میزان صدای مکالمه روزانه است. هرچقدر عدد دسیبل یک دستگاه پایینتر باشد قیمت آن نیز به همان اندازه بیشتر میشود.

مصرف آب:

ماشین ظرفشویی نباید بیشتر از 22 لیتر آب در هر چرخه شست و شو استفاده کند که در مقایسه با مدل های قدیمی میزان مصرف آب کاهش چشمگیری داشته است. در سیستم انرژی استار میزان مصرف آب نقش مهمی در تعیین میزان به صرفه بودن دستگاه دارد و به شما در انتخاب دستگاه کم مصرف کمک میکند. دستگاهی با نشان انرژی استار کمتر از 13 لیتر آب در هر دوره شست و شو استفاده میکند.

بازده انرژی:

دستگاه های ظرفشویی روی بدنه خود برچسبی دارند که راهنمایی برای مصرف برق و انرژی آن میباشد، مقدار حدودی انرژی مصرف شده در سال و هزینه قبوض را به شما ارائه میدهد. دستگاهی با نشان انرژی استار مصرف انرژی در حدود حداقل میزان مصرف برق بر اساس استاندارد های بازده فدرال دارد.

سرعت و زمان شست و شو:

یک ماشین ظرفشویی معمولا دارای حداقل سه حالت شست و شو میباشد: سنگین، سبک و متوسط. دوره شست و شو و حالت شست و شو بسته به نوع و برند دستگاه متفاوت است. برخی دستگاه ها مجهز به برنامه قابل تغییر بر اساس سلیقه شما و برنامه شست و شوی سریع میباشند و به همین دلیل قیمت این نوع دستگاه ها نسبتا بالاتر میباشد ولی در طول استفاده از دستگاه باعث صرفه جویی و کاهش میزان قبوض شما میشود.

خشک کردن:

ظرفشویی های اقتصادی از گرمای باقی مانده در مخزن دستگاه برای خشک کردن ظروف استفاده میکنند که در اکثر اوقات پاسخگو میباشد. اما برخی دستگاه ها دارای گزینه های بیشتری برای خشک کردن ظروف میباشند و ممکن است دارای المنت به همراه فن برای خشک کردن سریعتر ظروف باشند.

فیلترها:

فیلتر از ورود غذا به آب شست و شو جلوگیری میکند تا تکه های غذا پس از شست و شو روی ظروف باقی نماند. دو نوع فیلتر در ظرفشویی موجود است: خود تمیز کن و دستی

فیلتر های خود تمیز کن دارای یک آسیاب است که تکه های غذا را له کرده و به لوله تخلیه آب میفرستد.

فیلتر های دستی را باید بصورت دوره ای از دستگاه خارج کرده و تکه های غذا را از داخل آن تمیز کرد.

ویژگی های بیشتر:

ویژگی های بیشتر و بالاتر از سطح استاندارد های بازار باعث تفاوت در دستگاه های ظرفشویی و انتخاب مشتریان میشود. درعین حال هرچه ویژگی های بیشتری در دستگاه موجود باشد قیمت آن نیز بیشتر میشود. در ادامه به برخی از ویژگی های اضافه ظرفشویی اشاره میشود:

قفسه های قابل تنظیم به شما اجازه میدهند که فضای داخلی دستگاه خود را با توجه به نیاز و اندازه ظروف خود تقسیم بندی کنید.

قفسه ردیف سوم قفسه ای باریکتر در مقایسه با دو ردیف پایینی میباشد و اکثرا برای شست و شوی قاشق و چنگال استفاده میشود.

سنسور لکه بصورت اتومات مدت زمان شست و شو دستگاه را مشخص میکند و باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی نیز میشود.

چرخه آب کشی/نگه داشتن به شما اجازه میدهد که ظروف کثیف را آب گیری کرده تا بوی بد ظروف از بین برود و تا زمانی که تمامی ظروف کثیف خود را داخل دستگاه قرار دادید از ریختن غذا در کف دستگاه و تجمع آن جلوگیری میکند.

زون های شست و شو مکان هایی در ماشین ظرفشویی هستند که ظروفی که دارای آلودگی و لکه بیشتری میباشند در این مکان قرار گرفته تا توسط برنامه خاصی از شست و شو راحت تر تمیز شوند.

اتصال به وای-فای و خانه ویژگی دیگری میباشد که به شما امکان تنظیم برنامه شست و شوی ماشین ظرفشویی را از گوشی و یا کامپیوتر خود میدهد.

 

 

 

 

منبع:

https://www.forbes.com/home-improvement/kitchen/dishwasher-buying-guide/

ترجمه: سیمین جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.