وبلاگ

راهنمای خرید لباسشویی

راهنمای خرید لباسشویی

 

خرید ماشین لباسشویی یکی از سخت ترین انتخابها در بازار میباشد. جابجایی دشوار، برندهای متفاوت با گزینه های مختلف و هزینه های خرید از مشکلات انتخاب دستگاه مدنظر میباشد. با این لحاظ در صورت انتخاب صحیح دستگاه، لباسشویی شما برای مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر یا تعویض کار میکند.

در متن زیر به بررسی گزینه های مختلف در انتخاب دستگاه لباسشویی میپردازیم:

 

  • موقعیت مکانی درب لباسشویی:

به طور کلی و بر اساس درب دستگاه، دو نوع لباسشویی در بازار موجود میباشد: درب در جلو و بالای دستگاه

 

درب جلویی:

این نوع دستگاه ها معمولا دارای قیمت بالاتری نسبت به مدل دیگر میباشد، در حین حال از کیفیت شست و شوی بالاتری برخوردار هستند و مصرف آب و برق کمتری دارند. دوره شست و شوی این مدل دستگاه مدت زمان بیشتری لازم دارد، اما در برخی دستگاه ها حالت شست و شوی سریع نیز افزوده شده است. در مقایسه با مدل درب بالایی، شست و شو با لطافت بیشتری انجام میشود و صدمه کمتری به لباس های شما وارد میشود.

مزایا:

شست و شوی لطیف تر البسه، مصرف کمتر آب، صرفه جویی در مصرف برق، مصرف کمتر مواد شوینده، برنامه های شست و شوی متعدد و دمای بالاتر آب برای شست و شو، سرعت چرخش بیشتر که به معنی خشک شدن سریعتر لباسها میباشد، مناسب برای مکانهای کوچک

معایب:

دوره شست و شوی طولانی تر، قیمت بالاتر در مقایسه با مدل درب بالایی، عدم امکان افزودن یا برداشتن البسه پس از شروع دوره شست و شو در اکثر مواقع، تولید صدای بیشتر هنگام شست و شو، شست و شوی ناکامل در بعضی اوقات به دلیل مصرف کمتر آب

 

درب بالایی:

این نوع دستگاه ها اغلبا دارای قیمت پایینتری در مقایسه با نوع دیگر میباشند، وزن کمتری دارند و سریعتر از رقیب خود دوره شست و شو را به اتمام میرسانند. اما مصرف آب بیشتری دارند، به جنس لباس ها صدمه وارد میکنند وبه خوبی مدل دیگر لباس ها را تمیز نمیکنند.

مزایا:

قابل اعتماد تر نسبت به مدل دیگر، شست و شوی سریعتر، قیمت پایینتر، سبکتر، امکان افزودن البسه در حین شست و شو، شست و شوی تمیزتر در مقایسه با مدل درب جلویی

معایب:

صدمه به جنس لباسها، مصرف بیشتر آب، مصرف بیشتر انرژی، مصرف بیشتر مواد شوینده، هزینه بیشتر برای استفاده

 

  • در یک ماشین لباسشویی به دنبال چه ویژگی هایی باشیم؟

 

ظرفیت:

اغلبا ظرفیت دستگاه های ماشین لباسشویی بین 5 تا 18 کیلوگرم میباشند. ماشین های با ظرفیت بالا برای خانوارهای بزرگ و شست و شوی ایتم های با سایز بالا طراحی شده اند. اکثر مصرف کننده ها چیزی در حدود 5/3 کیلوگرم شست و شوی البسه دارند و نیازی به دستگاه با ظرفیت بالا ندارند. شما میتوانید با توجه به سبد لباس های کثیف خود میزان شست و شوی البسه خود را اندازه گیری نمایید و با توجه به آن ظرفیت مد نظر دستگاه خود را مشخص کنید.

 

زمان شست و شو:

ماشین های درب بالایی اغلبا دارای زمان شست و شوی کمتری نسبت به دستگاه های درب جلویی میباشند. اگر تمایل به خرید دستگاه با درب جلویی میباشید، چک کنید که دستگاه مدنظر دارای گزینه شست و شوی سریع باشد. توجه کنید که این ویژگی ممکن است برای شست و شوی حجم بالایی از البسه مناسب نباشد. همچنین باید زمان خشک کردن یا آب گیری را در نظر داشته باشید. دستگاه های درب جلویی به دلیل سرعت چرخش بالاتر، آب بیشتری را از لباسها خارج کرده و زمان کمتری برای خشک کردن لباسها/ استفاده از خشک کن خواهید داشت.

 

فضای شما:

آیا فضایی که برای دستگاه خود در نظر گرفته اید از لحاظ باز کردن درب دستگاه و خالی کردن البسه و دسترسی به شیر آب مناسب است؟ ابعاد مکان مدنظرتان را اندازه گیری کرده و در هنگام خرید این اعداد را به همراه خود داشته باشید. اگر فضای شما نسبتا کوچک میباشد پس ماشین با درب جلویی گزینه مناسبتری برای شما خواهد بود و میتوانید دستگاه های دیگر مانند خشک کن بالای آن نصب کنید.

 

سر و صدا:

بطور کلی درب جلویی ها دارای آلودگی صوتی بیشتری نصبت به درب بالایی ها میباشند. اگر مکان قرار گیری دستگاه نزدیک به اتاق خوابها و پذیرایی است، امکان ایجاد نارضایتی وجود دارد. شما میتوانید میزان آلودگی صوتی دستگاهارا در نقد و بررسی آن دستگاه چک کنید.

 

قفل کودک:

برخی دستگاه ها مجهز به قفل کودک میباشند که با فعالسازی آن درب دستگاه در هنگام شست و شو باز نشود. در خانوارهای دارای فرزند کوچک این ویژگی کارایی بالایی دارد و از بروز خطرهای احتمالی در حضور فرزند شما جلوگیری میکند.

 

مصرف آسان:

گزینه های زیر را در هنگام انتخاب دستگاه در فروشگاه مدنظر داشته باشید:

آیا برچسب های روی دستگاه واضح هستند؟

از نظر شما برنامه های شست و شوی دستگاه قابل درک و انتخابشان ساده میباشد؟

بنظر شما دستگاه ویژگی های مدنظرتان را دارا میباشد و تمامی آپشن ها از نظر شما قابل استفاده و مناسب میباشند؟

آیا فیلتر کرک دستگاه را به راحتی میتوان تمیز کرد؟

از نظر شما استفاده از کشوی مایع شست و شو آسان میباشد؟

آیا درب دستگاه به اندازه کافی بزرگ میباشد و به اندازه مورد نیاز باز میشود؟

 

  • آیا شما به این ویژگی ها نیاز دارید؟

ماشین لباسشویی های مدرن با تعداد زیادی از ویژگی های جدید و تکنولوژی روانه بازار میشوند. برخی از این ویژگی ها تجربه بهتری از شست و شو را به شما پیشنهاد میدهند ولی توجه کنید که هزینه بیشتر به ویژگی هایی که قرار نیست استفاده کنید ندهید.

سنسور سطح آب:

این ویژگی به شما کمک میکند که در مصرف آب، برق و زمان صرفه جویی کنید. بسته به میزان و جنس لباس هایی که در دستگاه قرار دادید، مقدار آب مورد نیاز برای شست و شو استفاده میشود.

 

شست و شوی حساس/ دست شور:

برخی دستگاه ها به حالت شست و شوی حساس برای برخی از البسه مانند پشم، ابریشم و یا کشمیر که نیاز به شست و شو با دست دارند، مجهز میباشند.

 

شست و شوی سریع:

حالت شست و شوی سریع برای البسه دارای لکه های جزئی و کوچک طراحی شده است. سرعت این برنامه برای هر دستگاه متفاوت است. این برنامه برای مواقعی که عجله دارید عالی عمل میکند ولی برای شست و شوی تعداد زیادی از البسه در مدت زمان کوتاه مناسب نیست.

 

تصحیح تعادل:

این ویژگی بصورت خودکار بارهایی که تعادل دستگاه را بهم میزنند و باعث اختلال در دوره شست و شوی دستگاه میشوند را تشخیص میدهد و یا سرعت چرخش را کاهش داده و یا میزان آب مصرف شده را افزایش میدهد. اگر در میزان مصرف آب حساس هستید پیشنهاد میشود از دستگاهی با این ویژگی استفاده نکنید. در هنگام نصب دستگاه توجه کنید که دستگاه از نظر فیزیکی کاملا در تعادل باشد.

 

ضد چین و چروک:

با کمک این برنامه مصرف اتوی شما کاهش یافته و لباس هایتان بدون چین و چروک شسته خواهند شد (این برنامه به جنس لباس بستگی دارد). حالت شست و شوی ضد چین از طریق راه های متفاوتی کار میکند. مانند: آب کشی نکردن آخرین دوره شست و شو، نچرخیدن در حین آخرین دوره شست و شو، کاهش تدریجی دمای آب پس از شست و شو با آب گرم و …

 

سرعت چرخش قابل انتخاب:

در برخی دستگاه ها سرعت چرخش برنامه مدنظر قابل تغییر میباشد. سرعت بالاتر باعث آب کشی بیشتر از لباسها شده و زمان خشک شدن را کاهش میدهد. در همین حال ممکن است شما سرعت چرخش کمتری برای شست و شوی لباس های ظریف خود در نظر داشته باشید.

 

آب کشی بیشتر:

در بعضی مواقع پس از اتمام شست و شو، در لباس های شما مقداری از مایع و یا پودر لباسشویی استفاده شده باقی میماند. بعضی دستگاه ها از این برنامه به عنوان شست و شوی اضافه در انتهای برنامه اصلی استفاده میکنند. عملکرد این برنامه در برخی دستگاه ها بصورت یک دور شست و شوی ساده توسط آب، شست و شو به همراه مقدار کمتری از آب و به صورت اسپری شده و یا شست و شوی عمیق به همراه آب میباشد.

 

گرمکن آب داخلی:

اکثر دستگاه های درب جلویی مجهز به گرمکن میباشند که این گرمکن به لوله آب سرد ورودی دستگاه وصل شده و امکان شست و شو با آب گرم/ داغ را مهیا میکند. دستگاه های درب بالایی اغلبا گرمکن ندارند و برای شست و شوی به همراه آب گرم نیاز به اتصال دستگاه به لوله آب گرم دارد. دستگاه های مجهز به گرمکن این امکان را به شما میدهند تا دستگاه خود را در مکان موردنظرتان بدون نیاز به دسترسی به شیر آب گرم قرار دهید.

 

برنامه مورد علاقه:

برخی دستگاه های ماشین لباسشویی دارای گزینه ای به نام “برنامه مورد علاقه/ حافظه” میباشند که این امکان را به شما میدهند تا البسه خود را با شست و شوی مورد علاقه تان بشویید.

 

اتصال به وای فای:

این گزینه این امکان را فراهم میسازد تا عملکرد دستگاه را تحت نظر داشته باشید و هنگامی که شست و شوی شما به اتمام رسید با ارسال یک اعلان به گوشی یا کامپیوترتان شما را در هر مکانی که تشریف دارید مطلع میسازد. همچنین امکان دانلود و افزودن گزینه های بیشتری برای شست و شو را فراهم میسازد.

 

اندازه گیری اتومات شوینده:

بسیاری از دستگاه های به روز قابلیت اندازه گیری دقیق میزان مواد شوینده مورد نیاز برای برنامه منتخب شما را دارند و برای آن دسته از افراد که در استفاده مایع یا پودر شوینده مشکل دارند گزینه مناسبی میباشد.

 

فیلتر کرک:

دستگاه های مجهز به درب بالایی به دلیل شست و شو با لطافت کمتر، پرز زیادی تولید میکنند؛ لذا نیاز به فیلتر کرک دارند تا از چسبیدن آنها به البسه پس از پایان شست و شو جلوگیری کند.

 

 

همه دستگاه های ماشین لباسشویی باید روی بدنه خود مجهز به برچسبی باشند که میزان مصرف انرژی آنرا با تعداد مشخصی از ستاره ها و عددی که نشان دهنده مصرف دستگاه بصورت کیلووات ساعت در سال است را مشخص کند. برای محاسبه میزان مصرف برق دستگاه کافی است کیلووات مصرفی را در قیمت تعرفه انرژی ضرب کنید. ستاره های روی برچسب نمایانگر میزان صرفه جویی دستگاه میباشد. هرچه تعداد ستاره ها بیشتر باشد دستگاه شما کارامدتر میباشد. توجه شود که تعداد ستاره ها را باید با توجه به ظرفیت دستگاه ها باهم مقایسه کرد. امکان دارد دستگاهی با ظرفیت بیشتر ستاره های بیشتری داشته باشد و در عین حال انرژی بیشتری مصرف کند.

 

 

 

منبع:

https://www.choice.com.au/home-and-living/laundry-and-cleaning/washing-machines/buying-guides/washing-machines

ترجمه: سیمین جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.