مقالات

راهنمای خرید یخچال

راهنمای خرید یخچال

 

یخچال یکی از گرانترین و مهم ترین دستگاه ها میان لوازم آشپزخانه میباشد و اگر به درستی از آن استفاده کنید تا ده سال برای شما کار میکند. در ادامه متن راهنمای خرید یخچال به نکاتی ظروری در خرید دستگاه اشاره میشود تا بهترین مدل بر اساس نیازتان را انتخاب بکنید.

 

اندازه یخچال:

بسته به جمعیت خانواده شما، میتوانید از جدول زیر برای پیدا کردن اندازه مد نظر دستگاهتان کمک بگیرید:

یک الی دو نفر: 250 الی 380 لیتر –  3 تا 4: 350 تا 530 لیتر –  5 و بیشتر: 440 لیتر به بالا

یخچال های کوچک تر توصیه نمیشوند چراکه مصرف انرژی بالاتری دارند و در استفاده طولانی مدت باعث میشوند قبوض انرژی شما بالاتر باشند. برای هر عضو خانواده حدود 5/28 لیتر به حجم دستگاه اضافه کنید. اگر در انتخاب بین دو حجم دستگاه دچار شک شده اید، دستگاه با حجم بالاتر را خریداری کنید.

 

چگونه سایز یخچال مناسب منزل خود را اندازه گیری کنیم؟

مطمئن باشید اندازه گیری های یخچالتان فضایی اضافه در پشت، بالا و اطراف دستگاه در مکان مد نظرتان داشته باشد تا دستگاه مکانی برای تخلیه هوای گرم داشته باشد. اگر فضای آزاد در اطراف دستگاه خود قرار ندهید، دستگاه به ناچار مجبور میشود برای سرد کردن خود بیشتر کار کند و این باعث افزایش هزینه های انرژی شما میشود. شما میتوانید حدود 5 سانتی متر بین اطراف و پشت دستگاه با دیوار و 10 سانتی متر بین بالای دستگاه و دیوار بالای آن فاصله قرار دهید.

 

انواع یخچال فریزر:

 

فریزر در بالای یخچال:

اگر قیمت، بهینه بودن و فضا برای شما مهم است، پس نوع فریزر در بالای یخچال گزینه مناسبی برای شما است.

مزیت ها:

ارزان ترین مدل موجود در بازار

قبض انرژی تان ارزانتر خواهد بود

انواع مختلف موجود در بازار

معایب:

برای دسترسی به یخچال که بیشترین کارایی را دارد باید خم شوید

 

فریزر در زیر یخچال:

این نوع یخچال ها برای راحتی مشتریان طراحی شده تا آنها را از کمر درد نجات دهد.

مزایا:

طراحی منطقی؛ قسمتی که با آن بیشتر سر و کار دارید در دسترس تر است

غالبا فریزر دارای کشو میباشد که برای استفاده راحتتر است

تنوع این نوع مدل در بازار در حال افزایش است

معایب:

قیمت بیشتر در مقایسه با مدل فریزر در بالا

هزینه های بیشتر قبوض انرژی در مقایسه با مدل فریزر در بالا

سرعت سرمایش پایینتر، مخصوصا در فریزر

 

ساید بای ساید:

فضای زیاد و ویژگی های بیشتر در مقایسه با مدل های قبلی باعث شده که این مدل دستگاه مناسبی برای خانوارهای بزرگتر باشد.

مزایا:

ویژگی های زیاد، مانند امکان دریافت آب و یخ از دستگاه بدون باز کردن در

مناسب برای مکان های نسبتا کوچک

حجم مناسب

بهترین دسترسی برای افراد روی ویلچر

معایب:

یخساز ممکن است فضای زیادی را در فریزر اشغال کند

بسته به دستگاه ممکن است فضای داخلی یخچال و فریزر خیلی باریک باشد

بخاطر شکل ظاهری دستگاه نمیتوان آنرا در گوشه های تنگ قرار داد

دمای داخل دستگاه از بالا تا پایین شاید متفاوت باشد

 

فرانسوی:

این دستگاه بصورت دو در یخچال در بالا و یک کشو نسبتا بزرگ در پایین برای فریزر است. در مقایسه با ساید بای ساید این مدل هم راحتی استفاده از یخچال و هم حجم بیشتر را برای خانوار ها فراهم ساخته است.

مزایا:

ویژگی های زیاد مانند تولید آب و یخ

حجم زیاد دستگاه برای نگه داری غذا

هم یخچال و هم فریزر برای ظروف پهن فضای کافی دارند

همه ویژگی های مثبت دستگاه فریزر در پایین یخچال

معایب:

یخساز ممکن است فضای زیادی را در فریزر اشغال کند

دستگاه نسبتا بزرگ است و باید در فضای آزاد قرار داده شود

قیمت بالا برای خرید

 

دو قلو:

یخچال های دو قلو فضای ذخیره سازی زیاد را به مشتریان ارائه میدهد و راحتی در قرار دادن آنها در آشپزخانه را فراهم میسازد.

مزایا:

میتوان یخچال و فریزر را جدا از هم در قسمت های متفاوتی از آشپزخانه قرار داد که برای آشپزخانه های کوچک بسیار مناسب است

حجم بالایی برای ذخیره مواد غذایی دارند

معایب:

بصورت کلی حجم زیادی از آشپزخانه را اشغال میکنند

 

بهترین یخچال های کوچک:

یخچال های کوچک ممکن است ظرفیت و ویژگی های زیادی نداشته باشند ولی در صرفه جویی و هزینه های کلی مناسبتر هستند.

اما برخی از یخچال های کوچک، دارای ویژگی های محدودی مانند چیلر میباشند.

طراحی آشپزخانه شما ممکن است بصورتی باشد که فضای زیادی برای قرار دادن یخچال نداشته باشید. از اندازه گیری های فضای یخچال و عرض در خانه خود اطمینان داشته باشید تا در هنگام نصب به مشکل بر نخورید.

بهتر است از خرید یخچال های خیلی کوچک بپرهیزید. تجربه ثابت کرده است این نوع دستگاه ها عملکرد مناسبی ندارند.

 

بهترین یخچال های بزرگ:

یخچال های بزرگ ویژگی های بیشتری در مقایسه با یخچال های کوچک دارند و این باعث افزایش قیمت آنها میشود. توجه کنید که کدام ویژگی برای شما کاربردی است و به کدام ویژگی نیازی ندارید.

فقط به فکر ظرفیت دستگاه نباشید. شما باید طراحی داخلی دستگاه را نیز مشاهده کنید تا متوجه شوید آیا این مدل از طراحی داخلی برای شما مناسب است یا نه. همچنین نسبت ظرفیت یخچال به فریزر نیز حائز اهمیت است.

بررسی دمای یخچال های بزرگ مهم است. به کمک یک دماسنج یخچال، دمای داخل یخچال را به 3 درجه سانتی گراد و فریزر را به 18- درجه سانتی گراد برای دمای مناسب غذا و مصرف انرژی بهینه تنظیم کنید.

شما همیشه میتوانید در یک یخچال بزرگ جا برای غذای خود باز کنید اما نمیتوانید یک یخچال کوچک را بزرگ کنید. اگر در انتخاب بین دو دستگاه شک دارید، دستگاه بزرگتر را انتخاب کنید.

یخچال های بزرگ به انرژی بیشتری برای سرد کردن داخل خود نیاز دارند و همچنین قیمت آنها در مقایسه با یخچال های کوچک نیز بیشتر است، لذا هزینه های خرید و نگهداری آنها در مقایسه با یخچال های کوچک بیشتر است.

 

بهترین یخچال برای خانوار های بزرگ:

یخچال های ساید بای ساید ممکن است از لحاظ ظرفیت گزینه مناسبی باشند اما مشکل اصلی آنها در تنظیم دمای یکسان در سرتا سر دستگاه میباشد. همچنین ردیف های داخل دستگاه نیز ممکن است برای مصرف خانوار باریک باشد.

یخچال های فرانسوی ظرفیت بالایی دارند، هم یخچال و هم فریزر برای نگهداری ظروف و وعده های غذایی زیاد عریض میباشند لذا گزینه مناسبی برای خانوارها با مصرف بالا هستند.

یخساز و درگاه های آب حدود سی درصد ظرفیت فریزر را اشغال میکنند؛ پس بررسی این نکته که آیا این ویژگی برای شما سودمند است میتواند در انتخاب شما نقش مهمی را بازی کند.

 

دوست دارید نمای یخچالتان از چه جنسی باشد؟
استیل:

استیل باعث میشود آشپزخانه شما حرفه ای تر بنظر برسد و حس و حال فضا را کاملا تغییر دهد. اما مشکل اصلی دستگاه های استیل لکه پذیری بالای آن است و ظاهر دستگاه به راحتی چرب میشود؛ لذا برای حفظ نظافت آشپزخانه یخچال را باید روزانه تمیز کرد. شما میتوانید بجای خرید دستگاه های کاملا استیل، دستگاهی با ظاهر مات و یا استیل ضد اثر انگشت باشید.

بسیاری از یخچال های استیل درهای کاملا صاف دارند، درصورتی که سایر یخچال ها درهای محدب دارند. همچنین اکثر دستگاه های استیل درهای مغناطیسی ندارند.

 

سفید کلاسیک:

نگهداری و نظافت یخچال های سفید به مراتب آسانتر از یخچال استیل است و همچنین دارای قیمت نسبتا پایینتری میباشند. برخلاف محبوبیت یخچال های استیل، یخچال های سفید دارای گزینه های بیشتری برای انتخاب از میان آنها میباشند.

 

رنگ های روشن:

یخچال های دارای رنگ های روشن و متفاوت روز به روز محبوب تر میشوند. این یخچال ها درعین حال که حس و حال یخچال های کلاسیک و قدیمی را دارند، یکی از محبوب ترین گزینه ها میان نسل جوان هستند. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که یخچال ها دستگاهی با طول عمر بالا هستند و آیا این مدل یخچال طی ده سال آینده هنوز باب میل شما هست یا خیر.

 

سیاه:

یخچال سیاه باعث میشود آشپزخانه شما جوی شیک و سنگین داشته باشد. یخچال های سیاه جایگزین مدرن برای یخچال های سفید و استیل است با این تفاوت که مشکل رد انگشتان در آن برطرف شده است. از مشکلات این رنگ میتوان به تیره شدن فضای آشپزخانه اشاره کرد.

 

شیشه ای:

جدید ترین و به روزترین تکنولوژی در شمایل ظاهری یخچال، دربهای شیشه ای میباشد. اما به این معنی نیست که یک پنجره به داخل دستگاه بر روی درب یخچال نصب شده است بلکه لایه ای از شیشه بر روی رنگها و جنس های مختلف تعبیه شده است. وجود شیشه بر روی درب به این معنی است که دربها صاف هستند و همچنین خبری از دربهای مغناطیسی و آهنرباهای تزئینی نیست.

 

هزینه های استفاده از یک یخچال حدودا چقدر میشود؟

هزینه انرژی یخچال شما چیزی حدود هشت درصد قبض برقتان را تشکیل میدهد، لذا انتخاب یک دستگاه کم مصرف منطقی تر است. یخچال های با ظرفیت بیشتر انرژی بیشتری نسبت به یخچال های کوچکتر مصرف میکنند؛ اما با بررسی رتبه انرژی استار هر دستگاه میتوانید مقدار مصرف انرژی چندین دستگاه را باهم مقایسه کنید. رتبه انرژی استار به شما نشان میدهد که هر یخچال بر اساس اندازه آن چگونه کار میکند؛ اما اعداد روی برچسب ارقام خام را به شما ارائه میدهد و شما میتوانید با ضرب کردن اعداد در هزینه هر کیلو وات ساعت، مقدار دقیق هزینه برق و انرژی یخچال را محاسبه کنید.

 

 

 

منبع:

https://www.choice.com.au/home-and-living/kitchen/fridges/buying-guides/fridges

ترجمه: سیمین جهانگیری

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.